OLEH: NUR ADILA BINTI ISMAIL
1.0 PENGENALAN
Profesion
keguruan merupakan profesion yang tertua di dunia dan kini memasuki satu lagi
era baharu. Peranan guru pada masa dahulu hanya bertumpu sebagai penyampai
ilmu. Berbanding sistem pendidikan kini, guru lebih banyak berperanan sebagai
pemudah cara pengatahuan yang seharusnya lebih bersedia dan peka dalam
melahirkan dan menggunakan situasi-situasi pembelajaran secara cekap dan
berkesan. Selaras dengan perubahan peranan pendidik, guru harus lebih inovatif,
kreatif fan efektif dalam penyampainya serta sentiasa memikirkan pendekatan
baru untuk mengadaptasikan amalan mereka dengan kehendak pelajar sebagai
‘knowledge worker’ dalam era revolusi maklumat abad ke-21.
Guru
dalam alaf baharu seharusnya professional dan profesionalisme ialah kunci
kepada peningkatan kualiti (Jemaah Nazir, 2001). Kualiti yang dimaksudkan
merujuk kepada kualiti proses dan yang lebih penting lagi ialah kualiti produk
(output). Dengan ini, sumber manusia (modal insan) perlu dibangunkan secara
bersepadu melalui latihan-latihan bagi memastikan setiap individu dapat
mengembangkan potensi ke tahap yang optimum. Program-program pembangunan
professional sudah tentu dapat mengupayakan guru demi meningkatkan kualiti
pendidikan negara.
Namun
apa yang berlaku kini guru dilihat menghadapi tekanan yang tinggi dalam kelas
mereka. Kepuasan mengajar tidak lagi dirasai seperti pendidik dahulu kerana
guru sekarang dibebankan dengan pelbagai kerja lain disamping mengajar. Bukan kesemua
program mengganggu sistem pengajaran tetapi jika terlampau banyak ianya akan
menyebabkan fokus pengajaran akan kurang kerana terpaksa dibahagikan dengan
kerja-kerja lain.
2.0 ARTIKEL: SEKSA JADI CIKGU
2.1 ULASAN
Artikel ini membincangkan tentang sebuah jawatankuasa
akan ditubuhkan untuk mengkaji bebanan tugas guru yang terpaksa melakukan kerja
yang berlebihan termasuk pentadbiran dan pengkeranian. Disini dapat dilihat
pihak atasan amat mengambil berat tentang sistem pendidikan negara. Ini kerana
pendidikan sangat penting untuk memangkin perkembangan negara dan membentuk generasi
yang bakal meneraju negara. Jika masalah pendidikan ini tidak diselesaikan maka
ianya akan memberi kesan yang mendalam terhadap negara. Oleh itu hal pendidikan
bukanlah merupakan perkara yang boleh dipandang remeh. Jika sesebuah negara itu
mempunyai taraf pendidikan yang rendah dan tidak berkembang maka negara tersebut
tidak akan maju. Keadaan ini menunjukkan betapa pentingnya pendidikan kepada
negara.
Kini dapat dilihat peranan guru menjadi semakin mencabar
berikutan perkembangan bidang pendidikan yang begitu pesat sekali. Malaysia
sebagai sebuah negara membangun telah berusaha untuk membentuk perkembangan
sistem pendidikannya yang tersendiri. Oleh hal yang demikian Dasar Pelajaran
Kebangsaan (1956) telah dibentuk bertujuan memberi arah tuju kepada
perkembangan masyarakat negara ini agar hasrat yang dicitacitakan itu tercapai.
Mengikut artikel itu, terdapat pihak yang membuat aduan berkaitan
masalah guru terpaksa bekerja setiap Sabtu disebabkan terbabit dengan banyak
aktiviti, sedangkan mengikut perkeliling yang dikeluarkan membenarkan guru bercuti pada Sabtu sebanyak dua kali sebulan.
Sepatutnya hal ini tidak berlaku dan pihak pentadbir dan pihak atasan perlu
menyedarinya. Jika tidak ditangani, keadaan ini menyebabkan peningkatan stress
dikalangan guru di Malaysia dan akan menyebabkan guru bekerja dalam keadaan
keterpaksaan. Namun mengikut artikel itu lagi mereka akan meneliti masalah
tersebut kerana tidak mahu tugas sebenar guru iaitu mendidik pelajar terganggu
disebabkan pelbagai tugasan yang perlu dibuat. Apabila tugasan guru terganggu
maka hasil pembelajaran yang dicurahkan kepada murid kurang memberansangkan
kerana ianya dipengaruhi oleh emosi guru yang tidak stabil. Contohnya guru
mengajar murid dalam keadaan marah-marah. Keadaan ini akan menyebabkan murid
takut untuk belajar dan akan mengurangkan minat murid dalam subjek tersebut. Jika
hal ini berlaku berterusan dikuatiri keputusan peperiksaan murid akan jatuh. Keadaan
ini akan merugikan murid itu sendiri dan negara kerana dikuatiri masa depan
mereka menjadi semakin malap. Sepatutnya untuk menghasilkan pelajar yang
berjaya guru haruslah sentiasa bersemangat dan bekerja dalam keadaan tidak
tertekan kerana pelbagai idea dan pendekatan baru dapat digunakan semasa sesi
pengajaran dan pembelajaran berlansung. Pelbagai idea dan pendekatan baru boleh
membantu menambahkan minat murid untuk mempelajari sesuatu subjek yang diajar
oleh guru.
Mengikut petikan artikel itu lagi pihak kementerian sebenarnya
sedar tentang tugas sebenar guru ialah kepada pengajaran dan pembelajaran dalam
kelas dan bukannya kerja pengkeranian. Namun kini, dapat dilihat dalam sistem
pendidikan, guru kebanyakannnya terbeban dengan kerja mereka. Ini kerana guru
bukan lagi sibuk mengajar tetapi mereka juga perlu membuat kerja-kerja
pengkeranian. Selain itu, isu bebanan kerja ini turut dapat dirasai oleh
murid-murid kerana guru kurang fokus dalam mengajar mereka kerana mereka
terpaksa menyaipkan kerja-kerja pengkeranian. Tugas perkeranian sepatutnya diserahkan kepada orang
yang mahir dengan kerja tersebut atau dengan erti kata lain, tugas kerani atau
pembantu guru. Mungkin ini akan menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan
kerani dan pembantu guru, tetapi bayangkanlah jika guru terpaksa meninggalkan
waktu pengajaran dan pembelajaran gara-gara untuk menyiapkan tugasan yang
diberi oleh pihak sekolah sepantas yang mungkin. Murid-murid terpaksa diberikan
lembaran kerja sahaja walaupun ada guru yang menggantikan kelas tersebut. Jika
hanya sekali, mungkin tidak mengapa. Tetapi jika beberapa kali bagaimana pula?
Sudahnya guru dipersalahkan kerana tidak dapat menghabiskan silibus ataupun
tidak mencapai sasaran yang ditetapkan
.
Disebabkan banyak masa guru dihabiskan untuk kerja
pengkeranian maka tanggungjawab mengajar kurang difokuskan. Sedangkan mengajar
adalah tugasan seorang guru dan apabila tanggungjawab ini dapat dilaksana
dengan baik ia akan membuka mata masyarakat tentang pekerjaan mengajar adalah professional.
“Mengajar
ialah pekerjaan profesional. Tugas yang dilakukan oleh guru adalah bersifat
intelektual, memerlukan amalan pertimbangan yang konsisten, tidak boleh
disamarata atau dirutinkan, dan menuntut persediaan yang berpanjangan melalui
pendidikan.”
- Janet A. Weiss (1989)
Selain itu, apabila kerja pengkeranian dan kerja-kerja
sampingan lain makin bertambah maka fokus guru makin berkurang terhadap
pengajaran. Apabila hal ini berlaku guru akan mendapat tekanan yang lebih
tinggi dengan campurtangan ibubapa yang mempersoal jika keputusan pelajaran
anak mereka jatuh dan merosot. Disini tanggungjawab guru akan dipersoalkan oleh
ibubapa. Mereka akan mencari punca dan salah guru itu sendiri. Sepatutnya dalam
hal ini semua pihak perlu memainkan peranan mereka contohnya pihak ibubapa
datang ke sekolah untuk membincangkan masalah murid dan bukannya mempersalahkan
guru jika anak mereka gagal. Pihak pentadbir juga perlu memainkan peranan
mereka bekaitan masalah ini dan bukannya mempersalahkan guru itu jika
murid-murid gagal. Sepatutnya semua pihak perlu bekejasama dalam mengatasi masalah
ini agar pembelajaran murid akan sentiasa meningkat. Namun apabila masalah ini
berlarutan kita akan lihat pandangan masyarakat terhadap profesion ini makin
rendah. Oleh itu guru akan sentiasa berada dalam tekanan semasa bekerja. Jika keadaan
ini tidak diatasi dikuatiri akan meninggalkan impak buruk terhadap profesion
ini sendiri. Contohnya guru akan dilabel pemalas, tidak pandai mengajar dan
sebagainya. Diharapkan pihak yang bertanggungjawab akan mengkaji masalah bebanan
kerja guru dan dilaksanakan penyelesaiannya secepat mungkin.
2.2 ANALISIS
2.2.1
DEFINISI GURU
Mengikut
kamus dewan, guru bermaksud pengasuh, pendidik dan pengajar. Guru adalah merupakan sumber kepada keberkesanan
pendidikan. Walaupun sesuatu sistem pendidikan itu baik, sekiranya agen yang
menyampaikan itu tidak efektif maka maksud yang ingin disampaikan tidak akan
tercapai matlamatnya.
Kejayaan dan keberkesanan pendidikan adalah berhubung rapat
dengan kesedaran para guru terhadap tanggungjawab, kelengkapan keilmuan dan
keluruhan peribadi, adalah merupakan kriteria peribadi pendidik yang tidak
boleh dipisahkan, sebaliknya boleh dijadikan contoh yang berkesan. Namun
keberkesanan pengajaran guru semakin terganggu akibat bebanan kerja yang
berlebihan.
2.2.2PERANAN GURU
Untuk mengatasi masalah “seksa menjadi cikgu” sepatutnya guru
mengetahui peranan sebenar seorang guru agar mereka lebih tenang dalam
melaksanakan tugasan. Guru sebenarnya adalah seorang pendidik sebagai insan
yang mulia dan berjasa kerana merekalah yang bertanggungjawab mendidik manusia
bagi melahirkan generasi Muslim yang beriman dan beramal soleh serta sanggup
melaksanakan tugas terhadap diri, keluarga, masyarakat dan negara. Guru dalam
sejarah hidupnya sentiasa menghargai kejayaan anak didiknya serta sanggup
bekorban dan melakukan apa sahaja untuk manfaat dan kesejahteraan orang lain.
Peranan guru adalah luas. Guru adalah pendidik, pembimbing
dan pendorong. Dia juga penyampai ilmu, penggerak dan penasihat. Ini bermaksud,
guru atau pendidik mempunyai tugas dan tanggungjawab yang mencabar,
kepentingan peranan guru itu memang tidak dapat dinafikan kerana boleh
dikatakan setiap ahli masyarakat pada zaman ini melalui pendidikan yang
diberikan oleh guru.
Islam
meletakkan tugas sebagai guru yang melaksanakan tugas tarbiyah adalah ditempat
yang sungguh mulia, seluruh masa yang digunakan dikira sebagai ibadah, setiap
langkah dari rumah ke sekolah dan pulang kerumah dari sekolah akan mendapat
satu pahala dan dihapuskan satu dosa, menyampaikan ilmu secara hikmah dan
ikhlas semata-mata kerana Allah merupakan jihad yang paling tinggi pada
pandangan Islam seperti mana yang dituntut dalam syariat Islam.
Firman Allah
s.w.t. maksudnya : “Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan
hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan
mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik”.( Surah al-Nahl
ayat 125)
‘
Dalam
Islam terdapat 4 martabat guru atau pendidik iaitu:
1.
Mudarris
: yang bermaksud guru yang hanya mengajar mata pelajaran kemahiran mereka
sahaja.
2.
Mu’allim
: yang bermaksud guru yang tidak hanya mengajar mata pelajaran mereka tetapi
turut menyampaikan ilmu-ilmu lain.
3.
Mursyid
: yang bermaksud guru yang menyampaikan ilmu dan menunjukkan jalan yang benar.
4.
Murabbi
: yang bermaksud guru yang mendidik, memelihara, mengasuh, mentarbiyyah anak
didiknya menjadi manusia yang berilmu, bertaqwa dan beramal soleh.
Namun
sekarang peranan tersebut makin bertambah dengan kerja-kerja pengkeranian dan
cuti hari sabtu turut diambil untuk melaksanakan program di sekolah dan ini
amat mengecewakan guru-guru dan menyebabkan semangat untuk mengajar makin
berkurangan. Ini kerana mereka memerlukan masa hujung minggu untuk bersama
keluarga dan bukannya sepenuh hari berada disekolah sedangkan anak dirumah
terbiar. Namun jika hari minggu tidak diganggu dengan tugasan disekolah maka
ini membolehkan guru-guru untuk menghabiskan masa untuk keluarga mereka. Sebenarnya
bukan kerja pengkeranian bukannya tidak reliven tetapi apabila terlampau banyak
maka ia menyebabkan kekurangan masa untuk guru untuk mengajar. Kadangkala data
yang ingin diupdate memerlukan jangkamasa yang singkat untuk dihantar sedangkan
tugas tersebut lebih memerlukan orang yang pakar dan ini seringkalai menjadi
masalah kepada guru-guru yang sudah berumur. Andai kata tugas perkeranian
diberikan kepada kerani pun, kerani belum tentu menang tangan dengan kerja yang
sedia ada. Tak lupa juga sistem yang selalu berubah-ubah menyebabkan guru
pening kepala. Banyak krusus yang perlu dihadiri oleh guru contohnya daripada
krusus KBSR kepada krusus KSSR, daripada fail KBSR kepada fail KSSR. Ini merupakan
perubahan dan bebanan kerja yang perlu dihadapi oleh guru sekarang. Keadaan ini
berlaku kerana kerajaan ingin mengejar PIPP, NKRA, Transformasi Negara dan
sebagainya.
2.2.3
CADANGAN UNTUK MENGATASI MASALAH INI
Antara cadangan untuk mengatasi masalah ini ialah pihak
atasan perlu memainkan peranan dengan mengkaji balik tugasan yang patut
dilaksanakan oleh guru supaya kualiti pengajaran tidak terganggu. Ini kerana
mengikut pandangan saya jika ianya dikaji berdasarkan untuk mengekalkan kualiti
pengajaran guru maka bebanan kerja seperti kerja pengkeranian, lebihan masa
bekerja dan lain-lain tidak akan berlaku. Jika dilihat definisi guru adalah
pengajar maka sepatutnya mereka hanya mengajar dan bukan dibebankan dengan
beban kerja yang lain dan mendatangkan stress kepada diri mereka. Namun jika
kesemua tugasan ini perlu ditanggung guru sepatutnya tugasan ini dibahagikan
secara adil antara guru. ini kerana ianya dapat mengelak rasa tidak puas hati
dan tidak menibulkan pergaduhan.
Selain itu, kerajaan juga perlu menambahkan kerani di setiap
sekolah untuk melaksanakan kerja-kerja pengkeranian seperti mengupdate
data-data murid dan menyusun
folder-folder mereka dan sebagainya. Ini dapat meringankan beban guru
dan guru dapat memfokuskan diri mereka untuk mengajar dengan lebih baik tanpa
memikirkan kerja lain. Keadaan ini akan meningkatkan kualiti pengajaran dan
akan membuatkan murid mudah untuk faham lantas dapat menghasilkan murid-murid
yang cemerlang dan terbimbing.
Antara cara lain untuk mengatasi masalah “seksa menjadi guru
ialah” bilangan murid dalam satu kelas sepatutnya diselaraskan. Contohnya di
dalam kelas tersebut hanya terdapat 25murid paling maksimum. Apabila jumlah
murid terlalu ramai maka kelas tidak dapat dikawal dan bebanan kerja semakin
bertambah dan menyebabkan kawalan emosi guru terganggu.
Sebenarnya kesedaran dalam diri guru untuk menyelesaikan
masalah ini amatlah penting. Kawalan emosi yang baik dapat mengurangkan stress
yang bakal dihadapi. Apabila emosi dapat dikawal maka guru tersebut tidak mudah
memindahkan masalah yang dihadapi kepada murid mereka. Ini penting kerana isu
ini tidak dapat dijamin untuk diselesaikan dalam tempoh yang singkat dan
kemungkinan akan memakan masa yang lama.
Oleh itu guru itu sendiri perlu mencari jalan untuk menyelesaikan masalah ini
tanpa mengganggu pelajaran murid. Guru-guru perlulah memperbanyakkan bacaan
tentang cara untuk mengawal emosi mereka supaya kehidupan mereka tidak akan
terganggu dengan emosi yang tidak stabil akibat bebanan kerja ini. disini
perlunya kesedaran dalam diri guru untuk menyelesaikan masalah dan bukannya
menunggu masalah diselesaikan oleh pihak atasan.
3.0 RUMUSAN
Pada
pendapat saya masalah beban tugas guru bukanlah perkara baru, namun ianya
kembali hangat diperkatakan sejak kebelakangan ini. Bebanan tugas yang
berlebihan dikatakan bukan saja mengganggu tugas hakiki guru, malah menyebabkan
sesetengahnya hidup tertekan. Selain terbabit dengan kegiatan kokurikulum serta
mengikuti pelbagai jenis kursus, guru juga terpaksa melakukan tugas pentadbiran
dan perkeranian. Semua itu, membantutkan usaha golongan pendidik ini untuk
memberikan sepenuh komitmen kepada proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik
darjah.
Menyedari
hakikat itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin merangkap
Menteri Pelajaran mengarahkan agar satu jawatankuasa khas ditubuhkan
pertengahan tahun ini bagi mengkaji beban tugas guru yang kini terpaksa
melakukan kerja berlebihan. Satu makmal khas turut diwujudkan dengan menjemput
guru dan pengetua untuk mengatasi masalah itu, selain pergi ke sekolah untuk
meninjau dan mendapatkan maklum balas daripada pihak guru sendiri. Laporan
akhir Jawatankuasa Khas Menangani Isu Beban Tugas Guru 2010 itu yang didedahkan
kepada umum kelmarin, mengenal pasti 14 faktor yang menyumbang kepada
meningkatnya beban tugas guru. Antaranya termasuk penyertaan guru dalam terlalu
banyak kegiatan kokurikulum dan sukan hingga menjejaskan prestasi pengajaran
murid serta amalan profesional keguruan. Selain itu, jawatankuasa itu turut
mengemuka serta memperakukan 28 cadangan kepada Kementerian Pelajaran.
Antaranya untuk menempatkan guru pembantu dalam kelas melebihi 35 murid di
sekolah rendah dan 40 murid di sekolah menengah serta melantik jurulatih
kokurikulum atau sukan bertauliah secara kontrak bagi mengurangkan beban
tugas guru.
Justeru,
apabila cadangan laporan itu dilaksanakan kelak, diharapkan ia mampu menangani
masalah beban tugas berlebihan yang dihadapi guru di setiap sekolah seluruh
negara. Selain itu, saya percaya Kementerian Pelajaran sudah mengkaji secara
mendalam sebelum memutuskan untuk melaksanakan cadangan laporan itu agar tidak
timbul masalah lain, termasuk dari segi kos operasi di sekolah kerana ia
tentunya memerlukan peruntukan besar daripada kerajaan. Bagi memastikan pelajar
mendapat manfaat dan meningkatkan kualiti pencapaian mereka, Kementerian
Pelajaran harus melaksanakan cadangan laporan itu dengan bijaksana, teliti dan
berkesan.
Pembahagian
tugas antara guru kelas dan guru pembantu perlu dilaksanakan dengan bijak agar
tidak berlaku pertindihan. Dengan berkurangnya beban kerja, kita harap setiap
guru dapat memberi komitmen serta tumpuan sepenuhnya terhadap tugas mengajar di
dalam kelas bagi meningkatkan prestasi pelajar. Kita tidak mahu ada lagi
segelintir guru mengambil kesempatan menjadikan alasan bebanan tugas untuk tidak
melaksanakan tugas hakiki mereka dengan baik dan mengabaikan tanggungjawab yang
diamanahkan. Guru adalah kerjaya yang sentiasa mendapat perhatian utama
kerajaan kerana peranannya cukup penting dalam mendidik rakyat agar menjadi
modal insan cemerlang untuk membangunkan negara. Sebab itulah kerajaan tidak
pernah mengabai kebajikan guru dan setiap masalah yang timbul sentiasa mendapat
perhatian untuk ditangani segera.
Oleh
itu, dalam keadaan tertentu, guru juga perlu membuktikan keikhlasan serta sikap
sedia berkorban tanpa mengharapkan imbuhan semata-mata. Kerana apabila guru sentiasa
mengharapkan imbuhan tanpa menunjukkan komitmen kepada tugasan ini akan
membuatkan sistem pendidikan tidak berkembang dan profesion ini akan dipandang
rendah oleh masyarakat. Namun saya percaya sebahagian besar guru di negara ini
komited dengan tugas mereka dan sanggup mengharungi cabaran bagi memastikan
pelajar mendapat pendidikan sempurna dan cemerlang dalam pelajaran. Ini kerana
apabila murid berjaya maka secara tidak lansung guru akan merasakan kepusan
dalam kerjaya mereka. Ini kerana tugasan mendidik bukan tugasan yang mudah. Mendidik
bukan sahaja kita mengajar tetapi kita juga perlu membuatkan mereka faham dan
apabila tahap kefahaman dicapai maka mereka akan ingat segala tajuk yang diajar
guru. pada pendapat saya ikhlas penting supaya segala ilmu yang kita sampaikan
kepada murid senang untuk murid ingat ini kerana bila kita ikhlas kita dengan
senang hati menolong murid dan jika kita tidak ikhlas ia akan menjadi
sebaliknya.
4.0
REFLEKSI
Melalui
artikel “ seksa jadi cikgu” pelbagai pengalaman dapat saya perolehi semasa
menganalisisnya. Sebelum ini saya hanya mengetahui bebanan kerja yang
ditanggung guru yang semakin bertambah tetapi saya kurang mengetahui apakah
bebanan-bebanan yang terpaksa mereka tanggung. Semasa menjalani praktikum
kadang-kadang saya melihat guru-guru terpaksa mengisi markah secara online dan
pelbagai masalah timbul semasa menyelesaikan tugasan tersebut.
Melalui
tugasan ini saya diminta untuk mengulas artikel ini secara keseluruhan. Artikel
ini memfokuskan tentang bebanan kerja yang terpaksa ditanggung guru pada masa
sekarang namun pihak kementerian juga dilihat memainkan peranan dengan
menubuhkan jawatankuasa khas untuk menangani masalah ini. jika sebelum membuat
tugasan ini saya tidak mengetahui bahawa sebenarnya pihak kerajaan turut
memainkan peranan dalam menyelesaikan masalah dan bukannya masalah ini
dibiarkan secara berlarutan tanpa tindakan-tindakan yang sepatutnya dijalankan.
Pada awalnya saya kurang faham tentang isu ini namun saya telah meminta tunjuk
ajar dari rakan dan membuat banyak rujukan tugasan ini.
Antara
cabaran yang dihadapi sepanjang menyiapkan projek ini ialah kekangan masa untuk
mendapatkan informasi yang lagi mendalam berkaitan isu ini. ini kerana isu “seksa
menjadi cikgu” merupakan isu yang menarik yang boleh dikupas. Kejayaan yang
saya dapat ialah saya berjaya menyiapkan dan mengupas isu ini seperti yang
dikehendaki oleh tugasan.
Antara
kemahiran dan ilmu yang saya peroleh melalui tugasan ini ialah saya menjadi
lebih bersedia untuk memasuki bidang perguruan ini. Segala persedian emosi dan
metal dapat dibuat kerana saya telah melihat isu ini dari awal sebelum saya
akan berkhidmad pada masa akan datang. Persedian dari segi mental sangat
penting supaya tekanan emosi dapat dikurangkan. Diharapkan apabila saya
memasuki bidang perguruan ini nanti isu bebanan kerja guru ini dapat saya atasi
dengan jayanya dan diharap pihak kerajaan juga menjalankan langkah
penyelesaiannya.
No comments:
Post a Comment